تولید ناخالص داخلی چین با سرعت بی سابقه ای در حال رشد است

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۷۸۴ دیده بان چین
رشد اقتصادی چین در سه ماهه اخیر با سرعت زیادی در حال رشد است و چین شاهد رشد 18.3 درصدی بوده است اما انتظار می رود در اواخر سال جاری با توجه به سیاست های دولت در جهت مهار ریسک مالی، تعدیل شود.
 تولید ناخالص داخلی چین با سرعت بی سابقه ای در حال رشد است

رشد اقتصادی چین در سه ماهه اخیر با سرعت زیادی در حال رشد است و چین شاهد رشد 18.3 درصدی بوده است اما انتظار می رود در اواخر سال جاری با توجه به سیاست های دولت در جهت مهار ریسک مالی، تعدیل شود.

در حالی که جهش تولید ناخالص داخلی(GDP)پیش بینی 19 درصدی اقتصاد دانان را تایید نمی کند، اطلاعات رسمی نشان می دهد که این سریع ترین رشد اقتصادی از زمان ثبت رکورد سه ماهه در سال 1992 بوده است و چین شاهد رشد 6.5 درصدی سه ماه چهارم سال گذشته است. پیش بینی می شود رونق اخیر در ساخت و ساز و صادرات در سه ماهه آخر کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد.

به دلیل اقدامات سخت گیرانه اعمال شده توسط دولت برای مهار ویروس در چین، اقتصاد این کشور شاهد رشد 6.8 درصدی بوده است. اخیرا با مهار ویروس، کارخانه های این کشور در حال گرفتن سفارش خارج از کشور می باشند و خریداران به رستوران ها و مراکز خرید و نمایندگی های فروش اتومبیل باز گشته اند و در ماه مارس خرده فروشی در این کشور 34.2 درصد افزایش یافته است که تحلیلگران رشد 28 درصدی را پیش بینی می کردند.

تولیدات کارخانه ها در ماه مارس شاهد رشد 14.1 درصدی نسبت به سال بوده است ولی به نسبت ماه های فوریه و ژانویه 35.1 درصد میزان رشد کند تر شده است و 17.2 درصد از رشد پیش بینی شده عقب تر بوده است.

سخنگوی اداره ملی آمار در یک کنفرانس خبری اقتصادی که در سال 2021 داشت گفته بود بخش خدمات هنوز با چالش رو به رو است و تورم مصرف کننده ها متوسط است.

داده ها در هفته گذشته نشان داد که قیمت های مصرف کننده در ماه مارس با سرعت متوسط افزایش یافته، در حالی که میزان تورم در درب کارخانه به بالاترین حد در سه سال گذشته رسیده است.

ممکن است واکنش بانک مرکزی و مقامات ملی به موضع خنثی تر باز گردد اگرچه برخی از اقدامات حمایتی برای حمایت از شرکت های کوچک و بزرگ و متوسط ادامه دارد.

برخی از اقتصاد دانان، پیش بینی رشد کرده بودند که رشد سه ماهه دوم به 7 درصد کاهش یابد.

پیش بینی می شود که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2021 رشد 6.6 درصدی را تجربه کند، تولید ناخالص داخلی ملی چین در سال گذشته فقط 2.3 درصد رشد کرده است که کمترین رشد در 44 سال گذشته بوده است و همچنان این کشور را بعنوان تنها کشوری که در حال جلوگیری از رکود است مطرح کرده است، سایر قدرت های بزرگ صنعتی همچنان دست به گریبان بیماری هستند.

بانک مرکزی چین برای کمک به مهار کردن خطرات مالی، تمرکز خود را به سمت کاهش رشد اعتبارات معطوف کرده است. سیاستمداران این کشور با احتیاط قدم بر می دارند و متعهد هستند که تغیرات ناگهانی در سیاست اعمال نکنند.

مقامات این کشور از بانک ها خواسته اند که درباره خطرات اقتصادی که شامل بازار مسکن این کشور می باشد وام های خود را در جهت جلوگیری از حباب دارایی اصلاح کنند.

داده ها نشانگر این است که قیمت های جدید در بخش مسکن چین با سریع ترین سرعت در هفت ماه گذشته در ماه مارس رو به رشد بوده است در حالی که تقاضا از تلاش دولت برای مهار کردن قیمت بازار سرپیچی کرده است.

 


نظر شما :