سوسیالیسم با ویژگی های چینی

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۸۷۶ دیده بان چین
سوسیالیسم با ویژگی های چینی در زمان سیاست اصلاحات و درهای باز سیاسی به وجود آمده و پیوسته درحال تکامل است. تا قبل از آن، اگرچه مائو زه دونگ از ایجاد سوسیالیسمی برگرفته از سوسیالیسم شوروی که مطابق با شرایط جامع چین باشد حمایت می کرد، اما در مفهومی کلی، سوسیالیسم آن زمان اساساً از قید و بند سوسیالیسم شوروی رها نشده بود.
سوسیالیسم با ویژگی های چینی

سوسیالیسم با ویژگی های چینی در زمان سیاست اصلاحات و درهای باز سیاسی به وجود آمده و پیوسته درحال تکامل است. تا قبل از آن، اگرچه مائو زه دونگ از ایجاد سوسیالیسمی برگرفته از سوسیالیسم شوروی که مطابق با شرایط جامع چین باشد حمایت می کرد، اما در مفهومی کلی، سوسیالیسم آن زمان اساساً از قید و بند سوسیالیسم شوروی رها نشده بود. خصوصا در زمان انقلاب فرهنگی، که ایده هایی چون" سوسیالیسم فقیر را بر سرمایه داری ثروتمند، سوسیالیسم کند را بر سرمایه داری سریع ترجیح می دهم"  رواج داشت.

اوایل سیاست اصلاحات و درهای باز سیاسی، دنگ شیائوپینگ معتقد به مدرنیزاسیون به سبک چینی بود. سبکی که دارای ویژگی چینی باشد. هدف از طرح این سبک، رهایی از مدل سوسیالیسم شوروی و اثرات منفی انقلاب فرهنگی بود که راه گشای مسیری جدید به سوی توسعه ی چین باشد. در سپتامبر 1982 دنگ شیائوپینگ ایجاد سوسیالیسمی که دارای ویژگی های چینی است را مطرح کرد. او از ایجاد سوسیالیسمی صحبت کرد که اصول مرسوم مارکسیسم را با شرایط کشور چین پیوند می دهد.

مفهوم سوسیالیسم با ویژگی های چینی در زمینه های مختلف:

سوسیالیسم با ویژگی های چینی در واقع مسیری است تحت رهبری حزب کمونیست چین، که براساس شرایط کشور و با محوریت ساخت اقتصاد بنا نهاده شده است، که بر تداوم سیاست اصلاحات و درهای باز سیاسی، توسعه ی نیروی تولید ، ایجاد اقتصاد بازاری سوسیالیستی، سیاست دموکراسی سوسیالیستی ، فرهنگ مترقی سوسیالیستی، جامعه ی هماهنگ سوسیالیستی، تمدن بوم گرایی سوسیالیستی، توسعه ی همه جانبه ی بشریت، تحقق رفاه تمام مردم، ساخت کشور سوسیالیستی مدرنیته با دموکراسی قدرتمند و متمدن تاکید می کند.

نظام نظری سوسیالیسم با ویژگی های چینی متشکل از نظریات دنگ شیائوپینگ، سه نماینده( تفکری مهم که توسط جیانگ زه مین رئیس جمهور اسبق چین مطرح شد، که بیان می کند حزب کمونیست نماینده چین در توسعه ی نیروی تولید، نماینده ی چین در پیشبرد فرهنگ مترقی، نماینده ی چین در منافع اساسی مردم است.)  و  مفاهیم توسعه ی علوم و فنون است، که در جهت توسعه ی نظریات مارکسیسم _ لنینیسم و مائوزه دونگ پیش می رود. نظام نظری سوسیالیسم با ویژگی های چینی در وافع نسخه ی جدید سوسیالیسم علمی است.

سوسیالیسم با ویژگی های چینی ترکیبی از ویژگی های نظری و عملی است.  همچنین ضروری ترین راه برای دستیابی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی و اساسی ترین تضمین برای توسعه ی چین است. 

مفهوم سوسیالیسم با ویژگی های چینی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... :

اقتصاد سوسیالیستی با ویژگی های چینی: بهبود نظام اقتصادی با محوریت قرار داردن مالکیت عمومی سوسیالیستی و توسعه ی مشترک مالکیت های چندگانه ی اقتصادی؛ تداوم و بهبود اقتصاد بازاری سوسیالیستی؛ توسعه ی سیاست درهای باز و مشارکت فعالانه در رقابت ها و همکاری های بین المللی.

سیاست سوسیالیستی با ویژگی های چینی: تداوم و تکامل سیاست دیکتاتوری دموکراتیک خلق با رهبری طبقه ی کارگر بر پایه ی اتحاد کارگران و کشاورزان ؛ تداوم و تکامل سیستم کنگره ی خلق، سیستم مشورتی سیاسی و همکاری احزاب مختلف تحت رهبری حزب کمونیست؛ توسعه ی دموکراسی سوسیالیستی و نظام قانونی بی عیب و نقص.

فرهنگ سوسیالیستی با ویژگی های چینی: ایجاد تمدن معنوی سوسیالیستی در جهت ارتقای سطح فرهنگی - علمی و تفکرات اخلاقی مردم؛ سرکوب مفاسد فئودالیسم و سرمایه داری و هرگونه پدیده ی مخرب اجتماعی با تقویت سیستم ارزشی سوسیالیستی؛ توسعه و شکوفایی فرهنگ سوسیالیستی با توسعه ی علوم و فنون، آموزش و پرورش و  فعالیت های فرهنگی.

جامعه ی سوسیالیستی با ویژگی های چینی: حل و فصل مسائل بین شهروندان باید بر طبق قانون دموکراسی، انصاف و عدالت، دوستی و صداقت، و اصل ساخت مشترک و بهره مندی مشترک باشد به طوری که نتایج توسعه به سود تمام مردم باشد.

تمدن بوم گرایی سوسیالیستی با ویژگی های چینی: احترام به طبیعت، سازگاری با طبیعت و حفظ طبیعت با ایجاد ایده ی تمدن بوم گرایی، صرفه جویی در منابع طبیعی و پیروی قوانین اساسی کشور در حفظ محیط زیست.

 


نظر شما :