گزارش اختصاصی مرکز تحقیقات چین

سفر جدید چین به سمت قدرت فضایی

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۷۷۹۴ اخبار و رویدادها
دفتر اطلاعات شورای دولتی جمهوری خلق چین، گزارشی با عنوان "برنامه فضایی چین: چشم انداز ۲۰۲۱" منتشر نمود. این گزارش به صورت مفصل توضیحاتی در خصوص چشم انداز برنامه های فضایی چین ارائه نموده است.
سفر جدید چین به سمت قدرت فضایی

دفتر اطلاعات شورای دولتی جمهوری خلق چین، گزارشی با عنوان "برنامه فضایی چین: چشم انداز 2021" منتشر نمود. این گزارش به صورت مفصل توضیحاتی در خصوص چشم انداز برنامه های فضایی چین ارائه نموده است.

صنعت فضایی عنصر حیاتی استراتژی ملی می باشد و کشور چین از اصل اکتشاف و استفاده از فضای بیرونی برای اهداف صلح آمیز حمایت می کند.

از سال 2016، صنعت فضایی چین پیشرفت سریع و نوآورانه ای داشته است که با بهبود مستمر در زیرساخت های فضایی، تکمیل و بهره برداری از سیستم هوانوردی ماهواره ای BeiDou، تکمیل سیستم رصد زمین با وضوح بالا، بهبود مستمر توانایی قابلیت های ارتباطاتی و پخش ماهواره ای، اتمام آخرین مرحله از برنامه سه مرحله ای اکتشاف ماه ("مدار، فرود آمدن و بازگشت")، اولین مراحل ساخت ایستگاه فضایی، و سفر بین سیاره ای آرام و فرود فراتر از زمین-ماه توسط Tianwen-1 و به دنبال آن اکتشاف مریخ، آشکار شده است. قابل ذکر می باشد این دستاوردها توجه جهانی را به خود جلب نموده است.

چین در پنج سال آینده، علوم فضایی، فناوری و کاربردهای فضایی را با یکدیگر ادغام خواهد نمود؛ و سفر جدید خود را به سمت قدرت فضایی آغاز خواهد کرد. صنعت فضایی چین به رشد این کشور به عنوان یک کل در جهت اجماع جهانی، تلاش مشترک به منظور اکتشاف و استفاده از فضای خارج از جو و پیشرفت بشریت کمک خواهد کرد.

از سال 2016، چین 46 موافقت نامه همکاری فضایی یا یادداشت تفاهم با 19 کشور، منطقه و چهار سازمان بین المللی امضا کرده است. این کشور به طور فعال مدیریت جهانی فضای ماورای جو را ارتقاء داده و همکاری های بین المللی را در زمینه علم، فناوری و کاربرد آنها از طریق مکانیسم های دوجانبه و چندجانبه پیش برده است.

در این مقاله، ماموریت برنامه فضایی چین، کاوش فضای خارج از جو برای گسترش درک بشر از زمین و کیهان؛ تسهیل اجماع جهانی در مورد مسئولیت مشترک ما در استفاده از فضای خارج از جو برای اهداف صلح آمیز و حفظ امنیت آن به نفع تمام بشریت؛ برآوردن نیازهای توسعه اقتصادی، علمی و فناوری، امنیت ملی و پیشرفت اجتماعی؛ و افزایش سطح علمی و فرهنگی مردم چین، حفاظت از حقوق و منافع ملی چین، و تقویت قدرت کلی آن تعریف شده است.

در مورد چشم‌انداز، چین قصد دارد حضور فضایی خود را به صورت همه جانبه تقویت کند: افزایش ظرفیت خود برای درک بهتر، دسترسی آزادانه، استفاده و مدیریت موثر از فضا؛ دفاع از امنیت ملی، رهبری تلاش‌های خوداتکایی و خودسازی در زمینه ی علم و فناوری و ارتقای توسعه اقتصادی و اجتماعی با کیفیت بالا؛ حمایت از مدیریت صحیح و کارآمد فضای خارج از جو و پیشگامی در پیشرفت بشر؛ و کمک قطعی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی چین و صلح و پیشرفت برای همه بشریت، توصیف شده است.

اصول: صنعت فضایی چین تابع و در خدمت استراتژی کلی ملی است. چین به اصول پیشرفت مبتنی بر نوآوری، هماهنگ ‌شده، کارآمد و صلح آمیز مبتنی بر همکاری و اشتراک گذاری برای تضمین صنعت فضایی با کیفیت بالا پایبند است.

حاکمیت جهانی فضای خارج از جو

چین در چارچوب سازمان ملل فعالانه در تدوین قوانین بین‌المللی در مورد فضای ماورای جو مشارکت خواهد کرد و برای رسیدگی به چالش‌ها در جهت تضمین پایداری طولانی‌مدت فعالیت‌های فضای خارج از جو با سایر کشورها همکاری خواهد کرد.

چین فعالانه در بحث‌های مربوط به مسائل بین‌الملل و توسعه مکانیسم‌های مربوطه، مانند حاکمیت محیط فضایی، نظارت و واکنش به اجرام نزدیک به زمین، حفاظت از سیاره زمین، مدیریت ترافیک فضایی، و توسعه و استفاده از منابع فضایی، شرکت خواهد کرد.

چین از حاکمیت محیط فضایی، بهبود کارایی مدیریت بحران فضایی و حکمرانی همه‌جانبه، گفتگو با روسیه، ایالات متحده و سایر کشورها و همچنین سازمان های بین المللی مربوطه در مورد حاکمیت فضای خارج از جو، و ساخت رصدخانه سازمان همکاری فضایی آسیا – اقیانوسیه ((APSCO حمایت خواهد کرد.

ساخت ایستگاه فضایی چین 2022

یک مقام امور فضایی چین روز یکشنبه(17 آپریل) در یک کنفرانس خبری گفت که در مجموع شش ماموریت پرواز فضایی در سال 2022 برای تکمیل ساخت ایستگاه فضایی توسط کشور چین انجام خواهد شد.

هائو چون، مدیر دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار چین بیان نمود؛ فضاپیمای باری  تیانژو 4 در ماه مه به فضا ارسال خواهد شد؛ او همچنین اضافه نمود  فضاپیمای سرنشین دار شنژو 14 با سه فضانورد در ماه ژوئن به ماژول اصلی پرتاب خواهد شد و به مدت شش ماه در مدار مستقر خواهد شد.

ماژول آزمایشگاهی وِنشن در ماه ژوئیه  به  ماژول اصلی تیان‌هه متصل خواهد شد.

به منظور تکمیل ایستگاه فضایی چین، ماژول آزمایشگاهی مون‌تین در اکتبر همین سال به ماژول اصلی متصل خواهد شد. پس از اتمام ساخت ایستگاه فضایی، مجموعه ای به شکل  T شکل خواهد گرفت.

به دنبال آن، فضاپیمای باری تیانژو 5 و فضاپیمای سرنشین دار شنژو 15 به همزاه سه فضانورد به فضا پرتاب خواهند شد و به مدت شش ماه در فضا خواهند بود.

برنامه زمانی ساخت ایستگاه فضایی چین 2022

ماه مه: فضاپیمای باری  تیانژو 4(Tianzhou-4)

ماه ژوئن: فضاپیمای سرنشین دار شنژو 14 (Shenzhou-14)

سه فضانورد به مدت شش ماه در ماژول اصلی تیان‌هه(Tianhe) مستقر خواهند شد.

ژوئیه: اتصال ماژول آزمایشگاهی ونشن (Wentian ) به  ماژول اصلی تیان‌هه

اکتبر: ماژول آزمایشگاهی مون‌تین(Mengtian )

  • فضاپیمای باری تیانژو 5 و فضاپیمای سرنشین دار شنژو 15 – زمان ارسال بعدا مشخص می گردد.

             ایستگاه فضایی به طور همزمان، میزبان 6 فضانورد خواهد بود.

اطلاعات بیشتر در:

China's Space Program: A 2021 Perspective

Timetable for China's space station construction

کلید واژه ها: ایستگاه فضایی صنعت فضایی برنامه فضایی چین ایستگاه فضایی چین برنامه فضایی چین صنعت فضایی چین


نظر شما :