چین در حال ارزیابی دوباره از قدرت مالی غرب پس از اوکراین است

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۷۸۰۱ دیده بان چین
چین در حال ارزیابی دوباره از قدرت مالی غرب پس از اوکراین است

به گزارش فارین پالیسی، تحریم‌های غرب علیه روسیه در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین، جدایی اقتصادی در حال وقوع بین ایالات متحده و چین را تسریع خواهد کرد، به‌ویژه اگر پکن بتواند از این فرصت استفاده کند تا جذابیت جهانی ارز و معماری مالی خود را افزایش دهد.

واشنگتن با مسدود کردن دسترسی مسکو به تقریباً نیمی از 630 میلیارد دلار ذخایر ارزی و طلای خود، نشان داده است که چقدر قدرت مالی اصلی هنوز در دست غرب باقی مانده است. این موضوع می تواند عزم چین را برای پایبندی به مسیر ایدئولوژیک خود و ایجاد حوزه نفوذ ژئوپلیتیکی تقویت کند. در این راستا، قطع ارتباط مالی روسیه به شبکه پیام‌رسانی بین‌بانکی جهانی سوئیفت، مجازات بزرگی بوده و دوشاخه شدن نظام اقتصادی و مالی جهانی را تسریع می‌کند. 
این فرآیند «انفصال بزرگ» است که در سال گذشته بحث شده است. خوداتکایی مالی یکی از ویژگی های مهم نظم نو ظهور خواهد بود.
نه تنها چین، بلکه هر کشوری که از نمایش بی رحمانه غرب از قدرت مالی آن دلچرکین باشد، ممکن است وابستگی خود به دلار را با روی آوردن به گزینه‌های پیشنهادی روسیه و چین انتخاب کند، از جمله :

گسترش استفاده از ارزهای ملی در تجارت و ادغام سیستم های پرداخت در بریکس، 
پیام رسان اس پی اف اس روسیه  (SPFS) 
پیام رسان سیپس چین (CIPS) 
تعامل نفت و یوان اخیر عربستان و چین 


اگر چین بتواند سیستم‌های پرداخت مالی و فرامرزی خود (سیپس) را جذاب‌تر کند و ارز این کشور رشد کند، هژمونی دلار ممکن است در طول زمان تضعیف شود. اما چین باید با احتیاط حرکت کند. این کشور باید مطمئن شود که اگر بانک هایش خطوط اعتباری به روسیه را افزایش دهند، با تحریم های غرب مواجه نمی شوند. زیرا حدود 75 درصد از تجارت کالاهای چین هنوز به دلار صورت می‌گیرد، محرومیت از سیستم تسویه دلار و سوئیفت عواقب غیرقابل درک هم برای بانک‌های چین و هم برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر به لینک زیر رجوع کنید :

https://foreignpolicy.com/2022/04/15/china-western-financial-power-ukraine/

کلید واژه ها: چین روسیه دلار


نظر شما :