گزارش اختصاصی مرکز تحقیقات چین

تلاش جمهوری خلق چین برای تقویت صدای کرملین در مورد اوکراین

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۷۸۷۱ اخبار و رویدادها
تلاش جمهوری خلق چین برای تقویت صدای کرملین در مورد اوکراین

 به گزارش مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبائی، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای گفت مقامات و رسانه های دولتی و حزبی جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین دائما در حال تقویت پروپاگاندای کرملین، تئوری های توطئه و اطلاعات نادرست، می باشند.

 این حمایت، جنگ ناموجه و بی دلیل پوتین علیه اوکراین را توجیه می نماید؛ در عین حال اعتماد به ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها، نهادهای دموکراتیک و رسانه‌های مستقل را تضعیف می‌کند.

 با استفاده از شبکه‌های اجتماعی غیرمجار در جمهوری خلق چین، رسانه های وابسته به جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین، و دیپلمات‌های "گرگ جنگجو"، نکات کلیدی صحبت‌های  مغرضانه کرملین به مخاطبان در مناطق گوناگون جهان به زبان های مختلف انتقال داده می شود.

 در این میان، جمهوری خلق چین، حزب کمونیست چین و نهادهای مورد حمایت دولت ، گزارش‌های معتبر درباره جنایات روسیه در اوکراین را سانسور می‌کنند و در عین حال ناتو و ایالات متحده آمریکا را مسئول جنگ انتخابی و وحشیانه پوتین می‌دانند.

 مقامات جمهوری خلق چین حامی ایده " بی طرفی طرفدار روسیه " هستند که از تایید یا محکومیت صریح "تهاجم و رفتار روسیه" در اوکراین جلوگیری می کند. با این وجود چین همچنان اصرار به بی‌طرفی دارد و خود را کشوری می‌داند که به "حاکمیت و تمامیت ارضی همه ملت ها" احترام می گذارد.

 با این حال، تقویت پیام های مسکو توسط رسانه‌های جمهوری خلق چین و مقامات حزب کمونیست چین، نشان دهنده حمایت پکن از روسیه است.

 جعبه ابزار جمهوری خلق چین برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی در مورد اوکراین: 

 رسانه های جمهوری خلق چین  و حزب کمونیست چین، اطلاعات و ادعاهای تایید نشده ای را ارائه می کنند که منبع آن رسانه‌های دولتی و مقامات روسیه می باشد.سپس در ادامه این چرخه، رسانه های دولتی روسیه برای توصیف موضع روسیه به رسانه‌های جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین استناد نموده و روسیه را به عنوان کشوری که به صورت گسترده مورد حمایت واقع شده است، نشان می دهند.

 رسانه‌های جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین به خوبی روایت‌های نادرست روسیه را پوشش می‌دهند،  در حالی که به شدت ایالات متحده آمریکا و دیگر مقامات کشورهای دموکراتیک و رسانه‌های مستقل، و همچنین صداهای انتقادی در داخل جمهوری خلق چین در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و جنایات نیروهای روسیه را سانسور و ویرایش می‌کنند.

 دیپلمات‌های «گرگ جنگجو» جمهوری خلق چین، با تقویت و بازنشر محتوای رسانه های حاشیه ای و مطالب اینفلوئنسرهای ضد ناتو و ضد ایالات متحده همسو با روایت‌های پکن، روایت‌های کرملین را تقویت می‌کنند. اغلب، این محتوا در پروپاگاندای جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین و کرملین ظاهر می شود.

 جدول زمانی حمایت چین از "انکارگرایی" روسیه و انتقال سرزنش به غرب :

 فوریه 2022 - حمایت جمهوری خلق چین در پیشبرد و قالب بندی اولیه تهاجم روسیه: 

 درست قبل از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، مقامات و رسانه‌های جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین، گزارش های ایالات متحده آمریکا و سایر گزارش ها در خصوص تهاجم قریب الوقوع روسیه را یک کمپین شکست خورده "اطلاعات غلط" و "تروریسم اطلاعاتی" نامیدند؛ که بازتاب اظهارات قبلی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بود.

 رسانه‌ها و مقامات جمهوری خلق چین و حزب کمونیست چین آشکارا از نامگذاری تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین به عنوان «جنگ» خودداری کرده‌اند؛ در عوض آن را یک «بحران» می‌خوانند یا از اصطلاح رسمی کرملین  یعنی «عملیات نظامی ویژه» استفاده می‌کنند. در حالی که چین  با هدف هدایت خشم به سمت غرب، ناتو و ایالات متحده از کلمه "تهاجم" در "Whataboutism" استفاده می نماید.

 مارس 2022 – دامن زدن به پیام کرملین در رابطه با آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین :

در تاریخ 8 مارس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین، ژائو لیجیان، شروع به تقویت اطلاعات نادرست روسیه مبنی بر حمایت ایالات متحده از آزمایشگاه های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین نمود.در این میان می‌توان به تقویت مستقیم انتشار اطلاعات نادرست توسط دیلیانا گایتاندجیوا، از نویسندگان حامی دائمی کرملین در خبرگزاری‌های South Front و News Front ، که توسط ایالات متحده تحریم شده است، اشاره نمود.

این اتهامات ساختگی براساس پیام‌های فرصت‌طلبانه قبلی روسیه و جمهوری خلق چین است. به گفته یکی از شرکای تحقیقاتی GEC،   تقویت اطلاعات نادرست از سوی جمهوری خلق چین پیرامون آزمایشگاه‌های سلاح‌های بیولوژیکی ایالات متحده آمریکا در اوکراین، در نهایت به یکی از "بزرگترین کمپین‌های اطلاعات نادرست جمهوری خلق چین" از سال 2018 تبدیل شد.این کمپین با پیام‌هایی، مخاطبان را در مناطق مختلف جهان به زبان‌ها گوناگون هدف قرار می‌دهد.

 آوریل 2022 - انکار مسئولیت کرملین در قبال جنایات در بوچا: 

پس از اینکه اوکراین روسیه را به جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در بوچا در نزدیکی کیف متهم کرد، مقامات جمهوری خلق چین بحث در مورد این موضوع را در این کشور ممنوع کردند و خواستار انجام تحقیقات بدون تایید شواهد و مدارک موجود علیه روسیه شدند. در تاریخ 3 آوریل، وزارت امور خارجه روسیه و وزارت دفاع روسیه مدعی شدند که "فیلم منتشر شده از بوچا یک اقدام تحریک آمیز از سوی رژیم [کیف] است." چند روز پس از انتشار بیانیه روسیه در مورد بوچا، رسانه های مورد حمایت دولت و حزب کمونیست چین ، به تشدید توطئه های روسیه مبنی برساختگی بودن جنایات توسط ایالات متحده آمریکا و اوکراین پرداختند. این اتفاق زمانی روی داد که مقامات جمهوری خلق چین از «همه طرف‌ها» خواستند از «سیاسی‌سازی» و «اتهامات بی‌اساس» خودداری نمایند.

 آوریل 2022 – ممانعت از سرزنش کرملین برای بمب گذاری کراماتورسک: 

مقامات جمهوری خلق چین و رسانه های دولتی از گزارش حقایقی که نشان دهنده مسئولیت روسیه در حملات این کشور علیه اهداف غیرنظامی بود، اجتناب کردند؛ حتی زمانی که در تاریخ 8 آوریل، یک موشک بالستیک توچکا-یو به ایستگاه اصلی راه آهن در کراماتورسک اوکراین اصابت کرد و باعث کشته شدن بیش از 50 نفر از جمله پنج کودک و زخمی شدن صدها نفر گردید. علیرغم وجود شواهدی مبنی بر استفاده روسیه از این سلاح ها، وزارت امور خارجه روسیه مسئولیت این حمله را نپذیرفت و  گفت فقط اوکراین به استفاده از موشک مورد نظر، شناخته شده می باشد. همانند بوچا، مقامات جمهوری خلق چین خواهان تحقیقات کامل و پرهیز از «سیاسی‌سازی» و «اتهامات بی‌اساس» از «همه طرف‌ها» درخصوص بمب‌گذاری کراماتورسک شدند. رسانه های جمهوری خلق چین و سرکنسول چین در اوزاکا ژاپن، تئوری توطئه روسیه را بازنشر کردند و اوکراین را مسئول بمباران غیرنظامیان خود در کراماتورسک معرفی کردند.

 

انتقاد سفارت چین از آمریکا به دلیل انتشار اطلاعات نادرست 

پس از انتشار بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی بر این که مقامات و رسانه های چینی «دائما پروپاگاندای کرملین، تئوری های توطئه و اطلاعات نادرست» را در مورد مسئله اوکراین تقویت می کنند، سخنگوی سفارت چین در آمریکا بر بی طرفی چین در قبال درگیری اوکراین تاکید کرد.


 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: چین جمهوری خلق چین حزب کمونیست چین رسانه جمهوری خلق چین وزارت خارجه آمریکا جنگ اوکراین


نظر شما :