قدرت‌نمایی بمب‌افکن‌های راهبردی چین در شرق آسیا | هشدار به ژاپن و آمریکا درباره تایوان

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۸۱۲۷ دیده بان چین
نیروی دریایی ارتش چین (PLA) قدرتمندترین بمب‌افکن‌های خود را برای رزمایش در غرب اقیانوس آرام به این منطقه اعزام کرد تا به ناو گروه هواپیمابر لیائونینگ که از ابتدای ماه جاری در آنجا تمرین‌هایی را برگزار می‌کند، ملحق شود.
قدرت‌نمایی بمب‌افکن‌های راهبردی چین در شرق آسیا | هشدار به ژاپن و آمریکا درباره تایوان

به گزارش مرکز تحقیقات چین و به نقل از روزنامه گلوبال‌نیوز چین، این تمرینات نظامی برای جلوگیری از مداخله نیروهای خارجی در مسئله تایوان، پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ژاپن و ایالات متحده قرار است در نشست دوجانبه بر تقویت همکاری بر سر مسئله تایوان تاکید کنند، صورت می‌گیرد. نشستی که با حضور جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در توکیو در حال انجام است.

دو بمب افکن H-۶ ارتش چین پس از پرواز از دریای چین شرقی و عبور از جزیره اوکیناوا و میاکوجیما وارد اقیانوس آرام شدند. ستاد مشترک وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که بمب‌افکن‌ها پس از چرخش در منطقه، در همان مسیر پروازی بازگشتند.

بر اساس عکس‌های پیوست شده به بیانیه مطبوعاتی ژاپن، این دو بمب‌افکن از نوع H-۶J بودند که  آخرین نسخه ارتقاء یافته این سری از بمب‌افکن‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند تجهیزات جنگ الکترونیک اضافی را نیز حمل کند. هر بمب افکن دو موشک ضد کشتی مافوق صوت YJ-۱۲ حمل می‌کرد.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی و مفسر تلویزیونی گفت: «H-۶J برد طولانی دارد و از این موقعیت، بمب‌افکن می‌تواند اهداف متخاصم مانند ناوهای هواپیمابر و سایر کشتی‌های جنگی را از مداخله در مسئله تایوان منع کند.»

او افزود: «چندین H-۶J که تعداد زیادی موشک مافوق صوت YJ-۱۲ را حمل می‌کنند، می‌توانند حملات فراوانی را به ناوگان‌های متخاصم انجام دهند و دفاع در برابر آنها بسیار دشوار است.»

گروه ناو هواپیمابر لیائونینگ متشکل از دست‌کم ۸ فروند کشتی جنگی از جمله اسکورت‌های قدرتمند مانند ناوشکن بزرگ Type ۰۵۵، از دوم ماه مه در غرب اقیانوس آرام کارهای آموزش و رزمایشی برگزار می‌کنند.

وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین نیز در گفت‌وگوی مجازی با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن به دلیل اقدامات منفی این کشور در مورد تایوان و سایر موضوعات مرتبط با منافع اصلی و نگرانی‌های اصلی چین به شدت انتقاد کرد و گفت این اقدامات به طور جدی به اعتماد متقابل آسیب وارد کرده و بنیاد روابط دوجانیه را متزلزل کرده است./ همشهری آنلاین

کلید واژه ها: بمب افکن چین ژاپن تایوان مسئله تایوان


نظر شما :