پیشنهاد «چینی» نخست وزیر پاکستان به ترکیه

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۳ کد : ۱۸۲۹۲ دیده بان چین
نخست وزیر پاکستان با استقبال از بهبود روابط آنکارا با ریاض و ابوظبی، بر یک توافق مشترک میان پاکستان، چین و ترکیه برای تعاملات منطقه‌ای تاکید و از دولت آنکارا برای پیوستن به کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین دعوت کرد.
پیشنهاد «چینی» نخست وزیر پاکستان به ترکیه

به گزارش مرکز تحقیقات چین، به نقل از ایرنا، «شهباز شریف» که روز پنجشنبه سفر رسمی خود به آنکارا را به پایان رساند، در گفت‌ وگو با تلویزیون تی.آر.تی ترکیه خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه با این کشور در قالب طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به "سی‌پک" شد.

وی اظهار کرد: مشارکت ترکیه در سی‌پک به معنای شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد بود. وی این پیشنهاد را به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ارائه کرده است.

شهباز شریف با اشاره به موضوع فلسطین و کشمیر اعلام کرد: پاکستان از ملت‌های تحت ستم به ویژه مردم فلسطین قاطعانه حمایت می‌کند. وی تاکید کرد که حمایت‌های اخلاقی از ملت‌های تحت ستم و سلطه ضروری است و معتقدیم تا زمانی که آنان به خواسته‌های خود نرسند، صلح به منطقه بازنخواهد گشت.

نخست وزیر پاکستان در واکنش به پرسشی مبنی بر آنچه مجری تلویزیون تی.آر.تی اقدامات ضد تروریسم ترکیه در سوریه خواند، گفت: از آنجایی که پاکستان قربانی تروریسم است از رهبری ترکیه در تلاش برای ریشه کنی این تهدید حمایت می‌کند.

شهباز شریف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر حفظ تعادل پاکستان بین ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس، از بهبودی روابط دولت آنکارا با عربستان و امارات ابراز خرسندی کرد و گفت: این برای صلح جهانی مهم و برای کل منطقه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وضعیت سیاسی پاکستان

نخست وزیر پاکستان در ادامه در خصوص وضعیت سیاسی این کشور همزمان با تشدید رویارویی میان دولت ائتلافی این کشور و جناح مخالف به رهبری "عمران‌خان" اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ این کشور - برای برکناری یک نخست وزیر - رای عدم اعتماد به نتیجه رسید. این یک انتقال مشروع قانون اساسی و یک گام بزرگ روبه جلو است.

وی تاکید کرد که در آینده، طرح عدم اعتماد یک هنجار قابل قبول در پاکستان خواهد بود و اکثریت نمایندگان پارلمان در صورت مخالفت با دولت خاصی، باید طبق قانون آزادانه رای دهند.

شهباز شریف افزود: انتخابات عمومی آتی در پاکستان ظرف ۱۵ ماه آینده برگزار خواهد شد و هدف دولت وی در این مدت رسیدگی به چالش‌های دوگانه تورم و فقر خواهد بود.

شریف گفت که پاکستان با صندوق بین‌المللی پول همکاری می‌کند تا اقتصاد کشور را در مسیر درست قرار دهد زیرا اقتصاد پاکستان طی سه سال گذشته آسیب‌های زیادی دیده است.

کلید واژه ها: پاکستان ترکیه شهباز شریف سی‌پک چین


نظر شما :