اعتراض پکن به اتاوا درمورد افزایش عملیات شناسایی جت‌های کانادا علیه چین

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۸۳۱۷ دیده بان چین
وزارت دفاع چین روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، جت های نظامی کانادا عملیات شناسایی و اقدامات تحریک آمیز علیه چین را افزایش داده اند؛ امری که امنیت ملی این کشور آسیایی را به خطر می اندازد.
اعتراض پکن به اتاوا درمورد افزایش عملیات شناسایی جت‌های کانادا علیه چین

به گزارش مرکز تحقیقات چین به نقل از خبرگزاری رویترز، این وزارت تاکید کرد که با اقدامات تحریک آمیز کانادا مخالف است.

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که ارتش این کشور اقدامات معقولی را برای مقابله با اقدامات کانادا در پیش گرفته و از طریق کانال های دیپلماتیک، اعتراض رسمی کرده است.

ارتش کانادا هفته گذشته هواپیماهای چینی را به ایجاد مزاحمت برای هواپیماهای گشتی کانادا که در حال رصد راه های فرار از تحریم های کره شمالی بودند، متهم کرد. راه های مفر از تحریم های کره شمالی، گاهی اوقات هواپیماهای کانادایی را مجبور می کند از مسیر پروازی شان منحرف شوند.

روابط بین چین و کانادا از سال ۲۰۱۸ به دنبال بازداشت منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هواوی با حکم استرداد آمریکا رو به سردی گذاشت. چین مدتی کوتاه پس از آن دو تبعه کانادا را دستگیر کرد که اتاوا این اقدام را دیپلماسی گروگان گیری خواند.

وانژو سپس بر سر پایان مساله استرداد با دادستان‌های آمریکا به توافق رسید و دو تبعه کانادا نیز چند ساعت پس از این توافق توسط چین آزاد شدند.

حتی پیش از دستگیری وانژو مواضع انتقادی کانادا از وضعیت حقوق بشر در چین، خشم پکن را در پی داشت و همین مانع رویکرد آشتی جویانه بین دو طرف شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا سال گذشته میلادی اعلام کرد که کشورهای غربی باید یک جبهه متحد علیه چین داشته باشند.

ترودو گفت، درحالیکه کشورهای غربی برای دسترسی به فرصت‌های اقتصادی در چین با هم رقابت می‌کنند، این کشور غربی‌ها را علیه یکدیگر بازی می‌دهد.

*ایرنا

کلید واژه ها: کانادا چین


نظر شما :