در دیدار ایمانی پور و رایزن فرهنگی چین در ایران مطرح شد؛

تاکید بر ضرورت تاسیس مراکز فرهنگی ایران و چین

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۸۴۲۶ دیده بان چین
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار رایزن فرهنگی چین در جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت راه‌اندازی مراکز فرهنگی ایران و چین در راستای شکوفایی همکاری‌های دو جانبه و تقویت روابط فی مابین تاکید کرد.
تاکید بر ضرورت تاسیس مراکز فرهنگی ایران و چین

به گزارش مرکز تحقیقات چین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جو زی هاو رایزن فرهنگی چین در جمهوری اسلامی ایران، با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رئیس این سازمان دیدار و درباره راهکار‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه، گفتگو کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و چین گفت: دو کشور با سابقه تمدنی دیرین، اکنون و بیش از هر زمان دیگر به بصیرت افزایش ارتباطات فرهنگی دوجانبه رسیده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: جمهوری اسلامی ایران و چین هر دو از تمدن‌های کهن هستند که هم در ادبیات و فرهنگ یکدیگر جایگاه ویژه‌ای دارند و هم در دوره‌های مختلف تاریخی، تعامل و تبادل فرهنگی داشته اند که همواره در جریان است.
وی اضافه کرد: باید تلاش شود تصویر درستی از دو کشور و دیدگاه‌های آنان درباره مسایل مختلف به خصوص فرهنگی و هنری به نمایش گذاشته شود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اندیشمندان و نخبگان ایران و چین دیدگاه‌های مشترکی نسبت به یکدیگر دارند، بر این اساس مایل هستیم کمیته مشترک فرهنگی با هدف تبادل فرهنگی، بین دو کشور تشکیل دهیم.
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور تصریح کرد: گفتگو‌های خوبی بین بخش‌های سینمایی و مستندسازی ایران و چین انجام شده است و ما معتقدیم با شکل‌گیری این مهم، روند توسعه پرشتاب فرهنگی دو کشور حفظ خواهد شد.
وی پیشنهاد کرد که مرکز چین شناسی در ایران راه‌اندازی شود، چراکه می‌تواند زمینه خوبی برای شکوفایی تبادلات و همکاری‌های دو جانبه دو کشور باشد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این مرکز در ایران، مطالعات چین بیش از گذشته تقویت و زمینه گسترش همکاری‌های دانشگاهی دو کشور فراهم شود.
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور بر ضرورت گفتگو‌های فرهنگی و اعزام هیأت‌های فرهنگی در دو کشور تأکید کرد و گفت: ما می‌توانیم با حضور هیأت‌های فرهنگی دو کشور، فصل جدیدی در تعاملات فرهنگی ایجاد و زمینه را برای همکاری‌های بیشتر روابط در حوزه‌های مختلف تولید فیلم و مستندسازی، نقاشی، خط، صنایع دستی و هنر‌های تجسمی فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: ما علاقه‌مندیم ایران و چین مراکز فرهنگی خود را در دو کشور تأسیس کنند و این اقدام منجر به استحکام و تقویت روابط فرهنگی فی مابین شود.
رایزن فرهنگی چین در جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خرسندی از حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تجدید خاطرات خود از دیدار با حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در کشور چین، گفت: ابتکار و تلاش شما در ده سال گذشته برای توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور بود که موجب تشکیل نخستین دوره کمیته مشترک فرهنگی ایران و چین شد و این برای ما بسیار قابل تقدیر است.
جو زی هاو افزود: ایران و چین از منظر تاریخی، دو تمدن کهن آسیا به شمار می‌روند و تحولات بسیاری را ایجاد کرده اند. پیشنهاد می‌کنم، فصل فرهنگی یا سال فرهنگی برای شناخت بهتر مردم به ویژه فعالان فرهنگی دو کشور، برگزار شود.
وی تصریح کرد: ما آماده‌ایم ۵۲ مستند برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ دو کشور، تهیه و تولید کنیم، از این منظر لازم است هفته مستند چین در ایران و بالعکس برگزار شود و امیدوارم با انجام این مهم، شاهد تعاملات بیشتر و تعمیق روابط فرهنگی بین دو کشور باشیم.

کلید واژه ها: فرهنگی روابط فرهنگی چین ایران چین ایران رایزن فرهنگی چین


نظر شما :