برگزیدگان مسابقه خوشنویسی چینی معرفی و تقدیر شدند / (عکس)

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۲ کد : ۱۸۴۲۹ اخبار و رویدادها نشست‌ها و همایش‌ها
آیین معرفی برگزیدگان مسابقه خوشنویسی چینی ویژه دانشجویان زبان چینی دانشگاه های ایران به همت سفارت چین در ایران و همکاری دانشگاه علامه طباطبائی امروز، سه شنبه، ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱، در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.
برگزیدگان مسابقه خوشنویسی چینی معرفی و تقدیر شدند / (عکس)

به گزارش مرکز تحقیقات چین، به نقل از روابط عمومی، آیین معرفی برگزیدگان مسابقه خوشنویسی چینی ویژه دانشجویان زبان چینی دانشگاه های ایران به همت سفارت چین در ایران و دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس این دانشگاه، چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در ایران، جوزی هاو، رایزن فرهنگی سفارت چین و جمعی از استادان و دانشجویان زبان چینی دانشگاه های سراسر کشور، امروز، سه شنبه، 24 خردادماه 1401، در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. 

در ابتدای این آیین دکتر معتمدی ضمن خیرمقدم به مهمانان، گفت: خوشحالیم که در جمع دانشجویان زبان چینی هستیم و قرار است از دانشجویانی که در خوشنویسی چینی مهارت برتری دارند تقدیر کنیم. فهم و تسلط بر زبان چینی به این دلیل که گویش بیش از یک میلیارد از مردم جهان است، برای ما اهمیت بسیاری دارد. 

وی افزود: امروزه جایگاهی که کشور چین برای ارتباطات بین المللی در مناسبات جهانی دارد، شرایطی را فراهم کرده که به عنوان یک قطب اقتصادی و سیاسی مورد توجه جهانیان قرار گیرد. از همین منظر یکی از سیاست های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشور چین است و به همین دلیل ارتباطات علمی و دانشگاهی با کشور چین برای ما موضوعیت دارد. دانشگاه علامه طباطبائی در حال حاضر با بیش از هشت دانشگاه چین تفاهم نامه در زمینه همکاری های علمی و پژوهشی امضا کرده است. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه فهم فرهنگی می‌تواند کشورها را به هم پیوند دهد، ادامه داد: شاخص مهمی که برای انتقال فرهنگی وجود دارد ادبیات کشورها است. ادبیات چینی و فارسی غنی از انسان های سرآمد و بزرگی همچون شاعران، فیلسوفان و اندیشمندانی است که آثار گرانبهایی به جای گذاشته اند که این آثار میراث بشری است. آثار برجسته ای که به دلیل اینکه با فطرت انسان ها ارتباط برقرار کرده اند، ماندگار شده اند.

وی گفت: ابزاری که می تواند این میراث بشری را به کشورها منتقل کند زبان است. از طریق زبان تفکر می کنیم و مقاصد و اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل می‌کنیم. خوشحالیم که زبان چینی به عنوان یک رشته تحصیلی سال هاست که در دانشگاه علامه طباطبائی دانشجو می پذیرد و امیدواریم که بتوانیم دوره تحصیلات تکمیلی این رشته را نیز در دانشگاه گسترش دهیم. آمادگی داریم از استادان زبان چینی که می‌توانند به گسترش زبان چینی کمک کنند، استفاده کنیم و همچنین آمادگی گسترش زبان فارسی و تقویت کرسی‌های زبان فارسی در چین را داریم.

در ادامه آیین، سفیر جمهوی خلق چین برگزاری ضمن تبریک به مناسبت برگزاری موفقیت آمیز نخستین مسابقه خوشنویسی زبان چینی دانشجویان ایران، از دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان میزبان مشترک این مسابقه قدردانی کرد.

وی ادامه داد: نخستین مسابقه زبان چینی دانشجویان ایران با همکاری دو کشور چین و ایران با شرکت دانشجویان رشته زبان چینی که هم اکنون در دانشگاه های ایران مشغول به آموختن هستند برگزار شد. در این مسابقه تعداد زیادی از کارهای زیبایخوشنویسی که نشانگر سطح عالی تدریس زبان چینی در ایران و استعداد فوق العاده دانشجویان ایران به حساب می‌آید، انتخاب شد. این امر در پیشرفت آموزش وتدریس زبان چینی در ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

هوآ گفت: نزدیکی دو کشور در همبستگی مردم و همبستگی مردم در پیوستگی دل هایشان است. زبان یک پل و پیوند محسوب می‌شود که به همبستگی و همدلی دو کشور چین و ایران می انجامد. در سال‌های اخیر آموزش زبان چینی در ایران به پیشرفتی نشاط آور و شادی بخش دست یافته و تعداد بسیاری از دانش آموختگان برجسته زبان چینی را پرورش داده است. این امر باعث رفت و آمد بیش از پیش شده و نقش فعال و بسزایی در صحنه افزایش اعتماد، تقویت روابط دوستانه، تعمیق همکاری و پیشبرد و توسعه اهداف دو کشور ایفا کرده است. 

سفیر چین در ایران اظهار کرد: موجب خرسندی است که شاهد سرزندگی و روحیه و انرژی بالای دانشجویان رشته زبان چینی از دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه اصفهان هستیم. معتقد هستم که دانشجویان جوان و فعال نشانه آینده روشن مبادلات دو کشور هستند و روابط دوستانه دو کشور چین و ایران نه تنها از دیرباز منشا گرفته بلکه برای آینده از خود نور امید منتشر می کند.

وی در پایان از همه مدرسان، استادان و دانشمندان آموزش زبان چینی قدردانی کرد و گفت: وضعیت رضایت‌بخش کنونی آموزش زبان چینی در ایران مدیون پرورش با دقت، پرکاری بی‌وقفه و تحقیقات پر تلاش آنها است. صمیمانه آرزومندم که آموزش زبان چینی در ایران به سطوح بالاتری دست یافته و به آرایش فصل های مجلل همبستگی دو کشور و همدلی مردم چین و ایران منجر شود.

در بخش پایانی این آیین برگزیدگان این مسابقه معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. اسامی برگزیدگان این مسابقه به شرح زیر است:

 

رتبه نخست: فرنوش سمیع از دانشگاه علامه طباطبائی 

رتبه دوم: پرنیان پرهیزگار از دانشگاه شهید بهشتی و مطهره سالاری از دانشگاه تهران به طور مشترک

رتبه سوم: بهار مویدی از دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه خیراندیش از دانشگاه علامه طباطبائی و نازنین منوچهری از دانشگاه اصفهان به طور مشترک

همچنین در بخش شایسته تقدیر از فاطمه بهزادنژاد از دانشگاه اصفهان، کوثر رادمنش از دانشگاه تهران، پریسا صفرپور از دانشگاه شهید بهشتی، حدیث جهان بخشی از دانشگاه تهران، سارا طباطبائی از دانشگاه تهران، فاطمه راستگو از دانشگاه اصفهان، هنانه فریدی از دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه سعیدی چهارباغی از دانشگاه شهید بهشتی، یوسف نادری از دانشگاه تهران و مهسا بیگلری عزیزآبادی از دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر شد.

گفتنی است مسابقه خوشنویسی چینی به مناسبت روز جهانی زبان چینی (20 آوریل)، ویژه دانشجویان زبان چینی دانشگاه های سراسر ایران، به همت سفارت چین در ایران و همکاری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. از بین 103 اثر دریافتی در مرحله نخست، 24 اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند. پس از داوری های انجام شده در مرحله دوم، یک اثر به عنوان رتبه نخست، 2 اثر به طور مشترک به عنوان رتبه دوم، سه اثر به طور مشترک به عنوان رتبه سوم و 10 اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه تهران دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه اصفهان رشته زبان چینی سفیر چین در ایران


نظر شما :