گزارش اختصاصی مرکز تحقیقات چین

لرزه‌های سفر نانسی پلوسی به تایوان

ترجمه و تنظیم: کیارش زارع
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۸۷۶۷ اخبار و رویدادها
برنامه سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، انتقاد افراد بسیاری برانگیخته است. کاخ سفید و مقامات نظامی آمریکا هم به برنامه سفر پلوسی اعتراض کرده‌اند و مقامات چینی چندین بار به آمریکا در مورد سفر احتمالی پلوسی به چین هشدار داده‌اند که با تمام توان از حق حاکمیت خود بر تایوان دفاع خواهند کرد. چند متخصص چینی هشدار داده‌اند که واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی واکنشی جامع خواهد بود که شامل ابعاد نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود. که از بین آن‌ها واکنش نظامی مستقیم‌ترین و موثرترین روش خواهد بود و «قابل درک‌ترین روش» برای طرف مقابل خواهد بود.
لرزه‌های سفر نانسی پلوسی به تایوان

به گزارش مرکز تحقیقات چین، به نقل از خبرگزاری شین‌هوآ: برنامه سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، انتقاد افراد بسیاری برانگیخته است. کاخ سفید و مقامات نظامی آمریکا هم به برنامه سفر پلوسی اعتراض کرده‌اند و مقامات چینی چندین بار به آمریکا در مورد سفر احتمالی پلوسی به چین هشدار داده‌اند که با تمام توان از حق حاکمیت خود بر تایوان دفاع خواهند کرد. چند متخصص چینی هشدار داده‌اند که واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی واکنشی جامع خواهد بود که شامل ابعاد نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود. که از بین آن‌ها واکنش نظامی مستقیم‌ترین و موثرترین روش خواهد بود و «قابل درک‌ترین روش» برای طرف مقابل خواهد بود.

بنا به گزارش ان‌بی‌سی پلوسی ۲۹ اوت به آسیا سفر خواهد کرد و با اینکه سفر به تایوان در برنامه سفری او وجود دارد ولی قطعی بودن این سفر در برنامه‌های او هنوز نامشخص است.

ان‌بی‌سی به نقل از منابع آگاه گفته است که پلوسی در طول هفته پیش از سفرش جلسات بسیاری در مورد آسیا و تایوان در دفتر خود داشته است تا در مورد این سفر حساس که ممکن است به رویارویی نظامی منتهی شود تصمیم بگیرد.

در مورد واکنش به سفر پلوسی گمانه‌زنی‌های بستری در رسانه‌های آمریکایی و جهان شده است. اسکورت هواپیمای پلوسی با استفاده از جنگنده و ممانعت از فرود آن در تایوان  گرفته تا هدف قرار دادن هواپیما با موشک از طرف اصحاب رسانه مطرح شده‌اند.


ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین و معاون مدیرکل دپارتمان ارتباطات وزارت امور خارجه چین در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا سفر پلوسی باعث قطع گفت‌وگوهای سطح بالای چین با آمریکا خواهد شد گفت: چین نگرانی‌ها و مواضع محکم خود را در این مورد به آمریکا اعلام کرده است و مخالفت صریح خود با سفر پلوسی به تایوان را اعلام کرده است. در صورتی که آمریکا خط قرمزهای چین را به چالش بکشد چین با قاطعیت به این واکنش نشان خواهد داد و تمام پیامدهای ناشی از آن به دوش آمریکا خواهد بود.

این موقعیت بی شباهت به جنگ کره نیست. در آن زمان هم وقتی آمریکا آماده می‌شد تا از مدار 38 درجه (مرز بین کره جنوبی و شمالی) رد شود جئو ئن لای نخست‌وزیر وقت چین از طریق هند به آمریکا گفت که ما نمی‌توانیم این را نادیده بگیریم و باید وارد عمل شویم. در آن زمان مقامات نظامی آمریکا باور نداشتند که چین به کره نیرو بفرستد ولی ارتش چین نیروهای داوطلب خود را به چین ارسال کرده و نهایتا ارتش آمریکا را به پست مدار ۳۸ درجه راندند.

سی‌ان‌ان گفته است که سفر احتمالی پلوسی به تایوان نگرانی دولت بایدن را برانگیخته است و مقامات امنیت ملی  به طور خصوصی سعی کرده‌اند پلوسی را متقاعد کنند که سفری در این زمان ریسک بسیاری به دنبال دارد. 
وانگ یونفی، کارشناس نظامی، اقدامات متقابل مختلفی را که اخیراً توسط افکار عمومی پیشنهاد شده است، به این صورت خلاصه کرد: فرستادن هواپیماهای نظامی برای «همراهی» هواپیمای ویژه پلوسی توسط ارتش آزادی بخش خلق. عبور هواپیماهای نظامی از جزیره تایوان. پرتاب موشک های بالستیک به اطراف تنگه تایوان؛ یا انجام مانورهای نظامی در اطراف تنگه تایوان.

وو یونگ پینگ، رئیس موسسه تایوانِ دانشگاه تسینگ‌هوا، به خبرنگار گلوبال تایمز گفت که موضع سفت و سخت ما در مورد تایوان بر اساس افکار عمومی است. طرح پلوسی از سوی همه طرف ها بسیار خطرناک تلقی می شود.


وو یونگ پینگ همچنین گفت که اگر پلوسی اصرار به سفر به تایوان داشته باشد، چین می‌تواند از این فرصت برای گسترش بیشتر باور خود مبنی بر اینکه «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین است» استفاده کند و روند اتحاد مجدد را بیش از پیش پیشبرد دهد تا ایالات متحده و جنبش استقلال تایوان را مجبور به قبول کردنش کند. این واقعیت است که به جامعه بین‌المللی درک روشن‌تری از اراده، عزم و توانایی چین برای حفاظت از وحدت ملی می‌دهد. وی گفت: پیشنهادات مختلفی در اینترنت وجود دارد که برخی از آنها قابل آزمایش است.

در جزیره تایوان، حزب نو در بیست و نهم جولای کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد تا قاطعانه با سفر پلوسی به تایوان مخالفت کند. حزب نو گفت که نه تنها سفر پلوسی به تایوان سودی ندارد بلکه ممکن است به جنگ منجر شود. تایوان نمی‌تواند سرنوشت خود را به واسطه ایالات متحدهٔ در حال انحطاط تعیین کند. کمیته صلح و توسعه دو سوی تنگه (تنگهٔ تایوان) که متشکل از تعدادی از گروه‌های مدنی جزیره تایوان است، نیز در همان روز بیانیه‌ای صادر کرد و از همه بخش‌های جامعه تایوان خواست در مخالفت با سفر پلوسی به تایوان برای تحریک منطقه‌ای، و عدم پذیرش اعمال نفوذ دوطرفه در مسئله تایوان توسط آمریکا صحبت کنند.

آسوشیتدپرس در ۲۸م جولای گفت که وضعیت جهان دستخوش تغییرات عظیمی شده است. چین ثروتمندتر است و ارتش بهتری دارد. ارتش آزادی بخش خلق روز به روز جت‌های جنگنده بیشتری را به نزدیکی تایوان می‌فرستد. نفوذ اقتصادی و جهانی بیشتر پکن به آن ابزار دیپلماتیک بیشتری برای ابراز خشم خود نسبت به واشنگتن می‌دهد.

چاینا تایمز الکترونیک نیوز (جونگ شی دیین زه) روز ۲۹م جولای گفت: پلوسی از تایوان به عنوان ابزار چانه‌زنی برای انتخابات میان دوره‌ای حزب دمکرات استفاده می‌کند و این نه تنها غیراخلاقی است، بلکه احتمالاً خطرات جنگی وحشتناکی را نیز به همراه خواهد داشت. قصد کباب کردن تایوان روی اجاق گاز بدون توجه به منافع تایوان واقعاً شوم است. مقاله این سوال را مطرح می کند که سفر پلوسی به تایوان چه فایده‌ای جز از بین بردن وضعیت موجود در تنگه تایوان دارد که در آستانه ناپایدار شدن است؟

به نقل از شین‌هوا یک شبکه خبری سیاسی آمریکا اعلام کرد که ۳۱ سال پیش پلوسی به عنوان یک نماینده عادی کنگره در میدان تیان‌آن‌من تابلوی اعتراض برپا کرد که منجر به بیرون راندن وی از چین شد. و اکنون دوباره در تلاش است تا از یک دیدار استفاده کند که ممکن است منجر به عواقب جدی برای پایان دادن به حرفه سیاسی او شود. در همین راستا، چین وی، رئیس سابق دفتر سی‌ان‌ان پکن، از رفتار جنجالی جنجالی پلوسی در چین در سال ۱۹۹۱ انتقاد کرد و آن را بی‌پروا خواند و گفت اکنون خطر جدی‌تر است، ممکن است تایوانی‌هایی که او ادعای دفاع از آنان را دارد در مخاطره‌ای جدی قرار بگیرند.
 

کلید واژه ها: تایوان سفر پلوسی تایوان تنگه تایوان جزیره تایوان چین کیارش زارع


منبع خبر : شین‌هوآ

نظر شما :