گزارش اختصاصی مرکز تحقیقات چین

روایت‌هایی از شی جین پینگ و آموزگارانش

مترجم: مهدی نصیری دهقان
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۰۹۸ اخبار و رویدادها
روایت‌هایی از شی جین پینگ و آموزگارانش

 «تعداد زیادی از آموزگاران وجود دارند که به من آموزش داده‌اند و من تحت آموزش و پرورش آن‌ها قرار گرفته‌ام و هنوز هم چهره آنان را به‌خاطر دارم. آن‌ها به من دانش آموختند و انسانیت را به من یاد دادند تا بتوانم به‌طور بی‌پایان بهره‌مند شوم.»

این بیانات شی جین پینگ رهبر چین هنگام تشکر از آموزگارانش است. طی ده سال گذشته، شی بارها به بازدید از دبیرستان‌ها و کلاس‌های درس رفته و با آموزگاران و دانش‌آموزان تبادل نظر کرده است. رهبر چین گفت: پایه برنامه مهم و بزرگ صد ساله در تدریس و آموزش است و ریشه آموزش و پرورش را آموزگاران می‌کارند. با توجه به این گفته، می‌توان درک کرد که آموزش و پرورش همواره برای آقای شی در اولویت است.

 به مناسبت فرا رسیدن سی و هشتمین روز معلم چین در سال 2022 میلادی، روایت‌هایی از شی جین پینگ با آموزگارانش را مرور می‌کنیم.

 «چِن چیو یینگ» آموزگار زبان چینی: احترام آقای شی به آموزگاران فراموش نشدنی است.

در سپتامبر سال 1965 میلادی، «چِن چیو یینگ» آموزگار زبان چینی سال اول دوره اول دبیرستان، از گروه جدیدی از دانش‌آموزان استقبال می‌کرد که شی جین پینگ 12 ساله نیز در میان این گروه از دانش‌آموزان بود.

 در آن موقع، سن شی جین پینگ در این کلاس نسبتاً کم بود. آموزگار چِن متوجه شد که این پسر جوان دارای شخصیت با وقار و بسیار خوش اخلاق است. در آن زمان آموزگار چِن در کلاس شعر «دو فو» شاعر بزرگ چین در سلسله تانگ تدریس می کرد که موضوع آثار این شاعر بیشتر سرشار از همدردی و دلسوزی برای مردم عادی است. معلم چِن یادآوری می‌کند: پس از توضیح شعر «دو فو»، شی جین پینگ پس از کلاس نزد من آمد و گفت که این شاعر بزرگ را بسیار دوست دارد و می‌خواهد آثار بیشتر از وی بخواند. این پسر جوان کوشا و متفکر اثرات عمیقی بر معلم چِن به جا گذاشته است.

 شش سال پیش، در روز نهم سپتامبر سال 2016 میلادی پیش از روز معلم، شی جین پینگ که رئیس جمهوری خلق چین است، به دبیرستان «با یی» (یکم آگوست)، آموزشگاه مادری خود بازگشت و با آموزگاران و دانش‌آموزان دیدار کرد. همین روز؛ شی با چندین آموزگار قدیم خود ملاقات کرد. آموزگار چِن 77 ساله هنگامی که صحبت‌های شی را شنید که از عشق خود به آموزشگاه زادگاهش تعریف می‌کرد، گفت که این جا دیگر بحث رهبری نیست بلکه تنها احساسات شاگرد و آموزگاری وجود دارد؛ به قدری تحت تأثیر قرار گرفته بود که اشک از چشمانش جاری شد. با وجود این که ده‌ها سال از آن زمان گذشته، اما عشق آنان به عنوان آموزگار و دانش‌آموز تغییری نکرده است.

در دبیرستان «با یی»، یکی از آموزگاران سالخورده به دبیر کل شی گفت: «شما سعادتمندی را برای عموم مردم به ارمغان آورده‌اید.» شی جین پینگ پاسخ داد: «شما آموزگاران ما را تحت آموزش و پرورش خود قرار دادید.»

«چِن جونگ هان» معاون امور اداری کلاس شی: وی انسانی قدردان و دلسوز است.

معلم «چِن جونگ هان» در گذشته معاون امور اداری کلاس شی جین پینگ بود. در سال 2016 میلادی، هنگام ملاقات با جناب آقای شی در پکن، او به شی گفت، امیدوارم شما کشور را بهتر حکمرانی کنید تا پیشرفت‌های بزرگ‌تری در همه زمینه‌ها محقق شود. شی جین پینگ جواب داد: «از نصیحت و انتظاری که از من دارید متشکرم و آن را به قلب و ذهنم می‌سپارم.»

معلم «چِن جونگ هان» عنوان کرد که عبارت «نصیحت و انتظار» واقعاً او را تحت تأثیر قرار داد و او این گونه جناب آقای شی را ارزیابی کرد: «در طول این سال‌ها، به هر مقامی که برسد، وی همیشه دلتنگ ما آموزگارانیست که به او تعلیم و تربیت داده‌ایم. او یک انسان قدردان و دلسوز است.»

شی جین پینگ همواره خاطرات آموزشگاه‌ها و آموزگاران گذشته خود را در ذهن و قلبش حفظ می‌کند. هر زمان که فرصت داشته باشد به دیدار آموزگاران می‌رود.

رهبر چین بارها تأکید کرده است که باید آموزگاری را واقعاً محترم‌ترین و عزیزترین حرفه در جامعه دانست و یک الگوی مناسب برای ادای احترام به آموزگاران و ارزش نهادن به آموزش و پرورش در کل جامعه ایجاد کرد.

منبع:

https://news.cgtn.com/news/2022-09-10/Xi-Jinping-and-teachers-Improving-national-education-together-1dcJ9JeOxNK/share_amp.html

تهیه و تنظیم: مهدی نصیری دهقان

کلید واژه ها: شی جین پینگ روز معلم چین مهدی نصیری دهقان


نظر شما :