مراسم آشنایی با یلدا در فرهنگ ایرانی با حضور دانشجویان چینی و سفیر برزیل

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۳ کد : ۲۴۶۲۴ اخبار و رویدادها نشست‌ها و همایش‌ها
به کوشش مرکز تحقیقات چین و با همکاری مرکز آزفای دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشکدۀ ادبیات، مراسم «آشنایی با یلدا وتفأل با دیوان حافظ در فرهنگ ایرانی» با حضور دانشجویان چینی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه مطالعات بین‌الملل پکن و استادان و دانشجویان رشته‌هَای زبان چینی، زبان و ادبیات فارسی و دیگر رشته‌ها روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی برگزار شد.
مراسم آشنایی با یلدا در فرهنگ ایرانی با حضور دانشجویان چینی و سفیر برزیل

به کوشش مرکز تحقیقات چین و با همکاری مرکز آزفای دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشکدۀ ادبیات، مراسم «آشنایی با یلدا وتفأل با دیوان حافظ در فرهنگ ایرانی» با حضور دانشجویان چینی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه مطالعات بین‌الملل پکن و استادان و دانشجویان رشته‌هَای زبان چینی، زبان و ادبیات فارسی و دیگر رشته‌ها روز چهارشنبه 29 آذر 1402 در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی برگزار شد.

در این مراسم دکتر محمدحسن حسن‌زاده نیری، دکتر محمدامیر جلالی، و خانم دکتر مریم طاهری مجد، شاهنامه‌پژوه و رمان‌نویس معاصر، به سخنرانی دربارۀ یلدا پرداختند. دکتر حسنزاده ضمن سخنرانی دربارۀ متن‌خوانی و اهمیت آشنایی با متون دست اول ادب پارسی به معرفی کانون خوانش آثار ادبی پرداخت. دکتر محمدامیر جلالی، رئیس مرکز تحقیقات چین، ضمن خوشامدگویی و معرفی و گفتگو با دانشجویان چینی، در بخش سخنرانی خود به ریشه‌شناسی واژۀ یلدا، پیوند آن با میلاد مسیح، و آداب و رسوم شب یلدا ازجمله ارتباط آن با حافظ‌خوانی در فرهنگ ایرانی و مسألۀ تطیّر، تفأل و ریشه‌های تاریخی آنها و ذکر نمونه‌هایی تاریخی از تفأل به دیوان حافظ از کتابهای دیار بکریه و مفتوح القلوب پرداخت. به گفتۀ وی دلیل اصلی حافظ‌خوانی در فرهنگ ایرانی، ویژگی‌‌های هنری‌ای است که موجب تأویل‌پذیرشدن اشعار حافظ شده‌اند و به خاطر پاسخ‌دهی به پرسش‌های ذهنی خواننده و در حقیقت امکان تأویل و معناگذاری توسط خواننده موجب لسان‌الغیب خوانده‌شدن دیوان و نیز اطلاق آن به خود حافظ شده است. دکتر مریم طاهری مجد نیز به بحث دربارۀ پیوند شاهنامه با یلدا و خواندن بیتهایی از شاهنامۀ فردوسی پرداخت.

در میان مراسم، سفیر کشور برزیل، ادواردو ریکاردو گرادیلونه، و یکی از استادان برجستۀ دانشگاه سائوپائولو که به منظور گفتگو دربارۀ ایجاد رشتۀ زبان پرتغالی و دیگر همکاری‌ها به دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی آمده بودند، همراه با دکتر محسن حبیبی، ریاست محترم دانشکده، مجموعۀ معاونان، و دکتر رافائل مائوریللو که کار ترجمۀ همزمان را برعهده داشت، در مراسم حضور یافتند و با آداب برگزاری مراسم یلدا ازجمله حافظ‌خوانی آشنا شدند.  

این مراسم با مسابقۀ حافظ‌خوانی دانشجویان، گفتگوی دانشجویان چینی و ایرانی، و پذیرایی با سفرۀ یلدا ازجمله انار و هندوانه به پایان رسید.

دانشجویان چینی دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن پیش از بازگشت به محل استقرار خود در مرکز آزفا، از کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات نیز بازدید کردند.

کلید واژه ها: مراسم یلدا فرهنگ ایرانی دانشجویان چینی


نظر شما :