سعدی در چین و چین در آثار سعدی

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۰۹ کد : ۲۵۳۹۰ اخبار و رویدادها نشست‌ها و همایش‌ها
به مناسبت هفتۀ ملی بزرگداشت سعدی (از ۲۹ فروردین الی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) و یادروز سعدی (اول اردیبهشت‌ماه) مرکز تحقیقات چین و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، رایزنی فرهنگی ایران در چین، و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن نشستی علمی را با عنوان «سعدی در چین و چین در آثار سعدی» در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰- ۱۲ در سالن عضدی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کردند.
سعدی در چین و چین در آثار سعدی

به مناسبت هفتۀ ملی بزرگداشت سعدی (از 29 فروردین الی 6 اردیبهشت 1403) و یادروز سعدی (اول اردیبهشت‌ماه) مرکز تحقیقات چین و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، رایزنی فرهنگی ایران در چین، و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن نشستی علمی را با عنوان «سعدی در چین و چین در آثار سعدی» به منظور معرفی و بررسی نحوه‌های بازتاب آثار این ادیب و اندیشمند بزرگ ایرانی و جهانی در چین (اعم از کتیبه‌ها،‌ آثار هنری، نسخ خطی و ...) و نحوه‌ی بازتاب فرهنگ چین در آثار سعدی در روز دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه 1403 ساعت 10- 12 در سالن عضدی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کردند.

سخنرانان این نشست استاد دکتر سعید حمیدیان، استاد برجسته‌ی گروه زبان و ادبیات فارسی، خانم هوانگ یینگ‌هوی دانشجوی برجسته‌ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه پکن (Peking University)، دکتر کاوه خورابه، معاون علمی‌پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، و دکتر محمدامیر جلالی، رئیس مرکز تحقیقات چین و مدرس مدعو دانشگاه پکن در سالهای ۲۰۱۹_۲۰۲۲، بودند. 

سخنرانی خانم هوانگ یینگ‌هوی درباره‌ی تصویرشناسی چین و فرهنگ آن در مجموعه آثار سعدی بود که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.
سخنرانی دکتر محمدامیر جلالی نیز درباره‌ی پارسی‌نگاره‌های آثار سعدی در سرزمین چین (اعم از کتیبه‌ها،‌ آثار هنری، نسخ خطی و ...) بود. استاد سعید حمیدیان درباره‌ی انتقادات برخی از روشنفکران شتابزده‌ی معاصر نسبت به آثار سعدی و برخی از روابط هنر حافظ و سعدی، و دکتر خورابه به بحث درباره‌ی برخی از کلان‌اندیشه‌های آثار سعدی متناسب با نیازهای انسان امروز، خاصه بسامد مفهوم "انسان‌گرایی"، "توجه به دیگری" و "میل به زیبایی" و هنر زیبازیستن و نحوه‌ی نگریستن به حیات پرداختند.

 
این نشست با حضور میهمانان، استادان و دانشجویان گروه‌های آموزشی مختلف و رئیس و معاونان محترم دانشکده‌ی ادبیات فارسی برگزار شد. از میهمانان حاضر در جمع می‌توان به دکتر علیمحمد سابقی، رایزن فرهنگی اسبق ایران در پکن، اشاره کرد.

کلید واژه ها: چین سعدی در چین بزرگداشت سعدی


نظر شما :