آرشیو اخبار

افغانستان پسا خروج؛ هدیه ژئوپلیتیکی به روسیه و چین

افغانستان پسا خروج؛ هدیه ژئوپلیتیکی به روسیه و چین

پیش از خروج آمریکا از افغانستان، ایالات متحده در تمام معادلات این کشور نقش هژمونیک داشت و دو کشور چین و روسیه نقش بازیگر حاشیه‌ای را در پرونده افغانستان داشتند. خروج آمریکا از افغانستان و فروپاشی حکومت مورد حمایت آن کشور فضای جدیدی به وجود آورد که می‌توان آن را به «هدیه ژئوپلیتیک» برای دو کشور چین و روسیه تعبیر کرد. پکن و مسکو که اکنون به بازیگران اصلی تبدیل شده‌اند، برخلاف سیاست غربی‌ها، اولویت‌های دیگری را در افغانستان تحت حکومت طالبان دنبال می‌کنند. این دو کشور با امتناع از دخالت در امور داخلی افغانستان، ملاحظات امنیتی را در صدر مطالبات خود قرار داده‌اند. برای چین و روسیه افغانستان امن که نظم داخلی در آن برقرار باشد، فارغ از نحوه برقراری آن نظم، مهم است.

ادامه مطلب
تشدید رقابت آمریکا و چین در اقیانوس آرام

تشدید رقابت آمریکا و چین در اقیانوس آرام

رقابت ژئواستراتژیک آمریکا و چین در اقیانوس آرام در حال تشدید است زیرا هر دو دولت خود را متعهد به هزینه منابع بیشتری در جهت نبرد برای نفوذ کرده‌اند. آمریکا استراتژی هند و پاسیفیک خود را در فوریه ۲۰۲۲ منتشر کرد که براین اساس اولویت های واشنگتن در این منطقه مشخص می‌شود. این سند بر اساس مفهوم «آزاد و باز اقیانوس هند و آرام» تنظیم شده که توسط رئیس جمهور قبلی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ ابلاغ شده بود. در همین حال، تعامل چین با اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه داد. شی جی پینگ، رئیس جمهور چین با فرانک باینیماراما، نخست وزیر فیجی در ماه ژوئن، پادشاه تونگان توپو ششم و نخست وزیر جزایر سلیمان در ماه سپتامبر و نخست وزیر پاپوآ گینه نو، جیمز ماراپه گفت‌وگوهای تلفنی داشت و در ماه اکتبر متعهد شد که کمک های چین به این کشورها را ادامه دهد.

ادامه مطلب
مشکلات بوئینگ در چین بسیار فراتر از آخرین زمین‌گیری است
گزارش اختصاصی مرکز تحقیقات چین

مشکلات بوئینگ در چین بسیار فراتر از آخرین زمین‌گیری است

یکی دیگر از هواپیماهای بوئینگ پس از یک سانحه مرگبار، این بار در چین، ، زمین‌گیر شد. این احتمالا ساده ترین مشکل این شرکت در یک بازار حیاتی می باشد. تصمیم ممنوعیت پرواز و زمین‌گیری بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ توسط خطوط هوایی شرق گرفته شد؛ هواپیمایی که در ۲۱ مارس سقوط کرد و منجر به کشته شدن تمامی ۱۳۲ سرنشین آن شد، اداره آن بر عهده این خط هوایی بود. علت سقوط هنوز مشخص نشده است؛ اگر دلیلی جز نقص فنی عامل سقوط هواپیما بیان شود، به زودی ممنوعیت پرواز در این کشور لغو می‌گردد.

ادامه مطلب